Leren en ontwikkelen

Doel

Alle zorgmedewerkers en behandelaren hebben meer kennis van omgaan met dementie en kunnen dit toepassen in de praktijk.

Toelichting

Locaties kunnen verschillende acties nemen om kennis en begrip te verbeteren in de teams:

 

  • Scholing om beter om te kunnen gaan met toenemende complexiteit van zorg, bijvoorbeeld een scholing SI (prikkelverwerking).
  • We organiseren regelmatig trainingen over (voorkomen van) agressie, veiligheidsprocedures en het omgaan met (probleem)gedrag. Deze trainingen zijn voor alle zorgmedewerkers en behandelaren. Het is belangrijk dat iedereen die betrokken is bij de zorg voor bewoners weet hoe we omgaan met agressie en veiligheid, om in moeilijke situaties op een goede manier te kunnen samenwerken. Ieder vanuit de eigen rol.
  • We trainen medewerkers om hun grenzen aan te geven en om te gaan met situaties waarin zij zich onveilig voelen. We willen dat medewerkers zich gesteund voelen om hun eigen welzijn te beschermen.
  • Waar mogelijk gebruiken we simulaties en acteurs tijdens trainingen. Door moeilijke situaties in de praktijk te oefenen, bouw je vaardigheden, ervaring en vertrouwen op om hiermee om te kunnen gaan.
  • Teambuilding is een vast onderdeel in de trainingen. Samenwerken met en vertrouwen hebben in je collega’s zijn erg belangrijk wanneer je samen een moeilijke situatie moet oplossen.
  • Intervisie is een methode die door teams kan worden ingezet om kennis en ervaringen uit te wisselen, elkaar te adviseren en te reflecteren op hun werk.

Wat doen we al

Bewoners van onze locaties hebben steeds meer zorg nodig. Als zij bij ons komen wonen zijn ze bijvoorbeeld vaak veel verder in hun dementie dan wij een paar jaar geleden gewend waren. Daarom zijn wij als rayon intramuraal, samen met zorg en behandeldienst, aan de slag gegaan om “methodische interventies” te verbeteren. Daarmee bedoelen we dat we als zorg en behandeling veel meer en beter zijn gaan samenwerken.

Bekijk het plan van onze locaties

Kies hieronder je locatie